The World's Leading
Pop & Jazz Orchestra

Winnaar van 3 Grammy Awards
20 Grammy Nominaties

Meer bij de MOre:

MOre:

MOre: is een uitgave van de Stichting Support Metropole Orkest en komt mede tot stand door de inbreng van diverse Vrienden. MOre: verschijnt in een oplage van 1200 stuks en wordt ieder kwartaal gratis toegestuurd of uitgedeeld aan Vrienden van het Metropole Orkest, bestuursleden, orkestleden en staf en andere belanghebbenden.

Voor suggesties, klachten, complimenten of andere opmerkingen: redactie@mo.nl

Bart van Lier (l) en Jos Gunneweg (r)

Metropole Orkest Big Band & China Moses
Donderdag 23 mei 2019, De Vorstin, Hilversum
Jos Gunneweg – mei 2019

Voor één avond was pop & rockhonk De Vorstin in Hilversum een intieme Jazzclub waar robuuste swingende blazersklanken in een perfecte synthese gemengd met een powerzangstem de aanwezige jazzliefhebbers in verrukking brachten. Het waren de MO Big Band onder leiding van de Japanse Miho Hazama en de Amerikaanse soul en R&B zangeres China Moses, dochter van jazzzangeres Dee Dee Bridgewater en tv-regisseur Gilbert Moses. Er stond daar wat talent en kwaliteit bij elkaar op dat podium in De Vorstin. Wow! Ze waren helemaal op elkaar ingespeeld: band en zangeres die al voor de vierde keer samen optraden. China was lyrisch en lovend over wat zij noemde haar artistieke familie. De artiesten waren niet kinderachtig geweest bij het samenstellen van het programma. Voor en na de pauze wel zo’n dertien stukken. Lees verder…

Overweldigend!
De Avond van de Filmmuziek, 29 maart 2019 in de Ziggo Dome, Amsterdam
Jos Gunneweg – april 2019

Overweldigend: 11.000 bezoekers, de Dome uitverkocht!

Overweldigend: de sfeer. Zo heel anders dan bij de hippe dance acts. Intiem, bioscooplicht, filmmuziekcomponisten-naamborden à la Het Concertgebouw aan de wand. Lichteffecten. Niet de voorspelbare blauwe lichtflitsen op de harde beats maar ware  lichtkunst: inventief, sprankelend en verrassend. Bedacht door producent Pilot Productions. En – schrikken! – vuurwerk ook nog, op een gegeven moment. Lees verder…

Topprestatie Metropole Orkest
25 jaar Trijntje Oosterhuis, 30 maart 2019 in de Ziggo Dome, Amsterdam
Feike Klomp – april 2019

Het Metropole Orkest is ‘the world’s leading pop & jazz orchestra’. Elke keer moet je die hoge verwachtingen weer waarmaken. Dat deed het orkest wederom. Op zaterdag 30 maart begeleidde het MO het jubileumconcert van Trijntje Oosterhuis in de Ziggo Dome. Meer dan 3,5 uur lang. Ga er maar aan staan. In hoog tempo al die verschillende stijlen spelen en de concentratie vasthouden. Dirigent John Clayton kreeg het voor elkaar om het orkest op hoog niveau te laten spelen. Trijntje Oosterhuis viert haar 25-jarig jubileum op grootse wijze, zo blijkt in de loop van de avond. Natuurlijk passeren haar grootste hits en mooiste songs de revue. Lees verder…

5 Tributes to Charles Mingus
door Metropole Orkest & solisten
Jos Gunneweg – januari 2019

In 2009 ging een ambitieus symfonisch jazzproject van het Metropole Orkest in Muziekgebouw aan het IJ in Amsterdam (26 april) en in De Oosterpoort in Groningen (27 april) van start. Het was gewijd aan de muziek van de legendarische jazzbassist-componist Charles Mingus, met Randy Brecker, Ronnie Cuber en Conrad Herwig als solisten. Lees verder…

‘Toekomstmuziek’ als rode draad
Een verslag van de Vriendendag 2018 (zondag 28 oktober)
Feike Klomp – Oktober 2018

Het was een prachtige herfstdag. De zon scheen uitbundig op zondag 28 oktober. Een perfecte opmaat voor de jaarlijkse Vriendendag van het Metropole Orkest. Het programma was afwisselend. Er was niet alleen ruimte voor informatie- en kennisoverdracht, ook creativiteit kreeg ruim baan. Zeker 185 vrienden namen een kijkje in de keuken van het Metropole Orkest.

Speciaal voor deze dag is er een MO-huiskamer ingericht in het Muziekcentrum van de Omroep. Hier vinden vandaag interviews plaats, kan iedereen even bijpraten, lunchen en de merchandise-stand bezoeken. In verschillende studio’s spelen zich andere activiteiten af. Een opzet die blijkbaar in de smaak valt, want de vrienden lopen af en aan in het markante gebouw aan de Heuvellaan. Lees verder…

Nimmer gehoorde magische klanken uit strijkorkest!
MO Strings met Manu Delago en Anoushka Shankar in Carré
Jos Gunneweg – November 2018

Taal is een te beperkt medium om de magische, klanken te beschrijven die direct bij de eerste maten na de inzet van de Metropole Orkest strijkersgroep donderdag 8 november de zaal van Carré vullen.

Jules Buckley zwaait de baton. Geen hoofdtelefoon met clicktrack, geen overstuurde zaalversterking maar een ragfijn klankbeeld uit het orkest dat midden in de zaal op het ‘circusvlak’ zit. Met het publiek in het cirkelvormige amfitheater daaromheen geeft een intieme sfeer. Ook het stemmen gaat anders. Er is geen hobo in de bezetting. Concertmeester Arlia de Ruiter gaat rond met de A. Als iedereen die heeft, gaan de overige snaren in stemming. Lees verder…

Het Metropole Orkest en Snarky Puppy: één grote muzikale eenheid
Een impressie van de repetitie op 11 juli 2018 voor het NN North Sea Jazz Festival
Eva Bomans – Juli 2018 (MOre: jaargang 4, editie 3)

“Okay folks, counting from bar 1” Jules Buckley telt af, de eerste repetitie van het Metropole Orkest en Snarky Puppy is begonnen. ‘Thing of Gold’ wordt ingezet, van het album ‘groundUp’ uit 2012. De melodie wordt afwisselend ondersteund groovende blazers, bas en drums of lyrische strijkers, nu nog met clicktrack voor de strakke uitvoering. Er moet nog wel wat worden geschaafd en, heeft iedereen eigenlijk wel dezelfde partituur?! “Het intro is oké”, zegt Jules en door naar het volgende stuk. Het funky ‘Grown Folks’ komt van Snarky’s laatste album ‘Culcha Vulcha’ (2016). Het orkest heeft het nog niet eerder gespeeld en dus wordt er een paar keer onderbroken voor aanwijzingen en overleg. Band en orkest wisselen elkaar af, de muziek gaat van heel klein naar overweldigend symfonisch, van het karakteristieke geluid van de Minimoog naar de vette wah-wah van de bas, om te eindigen met een een overweldigende lage noot van de blazers. “Let’s change the last chord to mezzo-piano”, zegt Jules Buckley. “Aaahhhhh”, reageert het orkest teleurgesteld. Lees verder…

Amsterdam Dance Event 2018
In gesprek met twee hoofdrolspelers
Jolien Plat – Juli 2018 (MOre: jaargang 4, editie 3)

Colin Benders vierde jarenlang succes onder de naam Kyteman. Met zijn Kyteman Orchestra was hij te zien op alle mooie festivals en toerde hij jarenlang door Nederland en Europa. Sinds 2016 is Colin – nu onder eigen naam – geheel in beslag genomen door zijn modulaire synthesizers. In een telefoongesprek legt hij uit hoe het contact tot stand kwam en vertelt hij over zijn maakproces. Lees verder…

Jeroen Jansen, creative partner van Fourmation, over het concept ‘The Global Revolution of Dance’. Als een van de bedenkers van de show die het Metropole Orkest met Hardwell gaat opvoeren de juiste persoon om uit te wijden over de totstandkoming. Lees verder…

Allereerste Avond van de Jazzmuziek een succes!
Een impressie van het concert op vrijdag 12 januari 2018 in Carré
Jos Gunneweg – Maart 2018 (MOre: jaargang 4, editie 2)

De geheide succesformule van De Avond van de Filmmuziek: je hebt een muziekgenre dat zich uitstrekt over 80 – 100 jaar op het kruisvlak van symfonische en populaire muziek, je geeft daar een bloemlezing van ondersteund met authentieke filmbeelden, je hebt het Metropole Orkest en je zet daar een van tv bekende presentator en enkele populaire artiesten bij – is vertaald naar een ander muziekgenre: de jazz! Eveneens een natuurlijke muzikale biotoop voor het Metropole Orkest.

Dit was – voor het eerst – geprogrammeerd. Ook door producent Ewart van der Horst, directeur van PilotStudioNu niet in het Concertgebouw, maar in Theater Carré. Uitvoerend producer voor het Metropole Orkest was Robert Soomer.

Het mooie van deze formule is: het gaat om amusement en tegelijk om muzikaal erfgoed. Zowel de muziek als het beeldmateriaal. En hij slaat aan bij een groot publiek. Luisteren en kijken, zoals ook bij opera, is kennelijk toch een rijkere ervaring dan alleen luisteren.

Voor de jazzmuziek was dit idee van een bloemlezing nog niet eerder vertoond, zo sprak ook Trijntje Oosterhuisin DWDD waar zij een voorproefje mocht geven. Want waar hoor je ze nog, de stukken van Chet Baker, Miles Davis, Ella Fitzgerald, John Coltrane, Duke Ellington, Herbie Hancock. Lees verder…

Metro’s Midnight Music / Metro’s Music…
Opvolging Column Jeroen Kijk in de Vegte
Februari 2016 ( MOre: jaargang 2, editie 1)

Er was eens… een romantisch middernachtelijk radioprogramma door het Metropole Orkest dat ‘Metro’ s Midnight Music’ heette. Of nee, het heette ‘Metro’s Music’? Of misschien wel allebei? Want het zou wellicht van de midnight naar vroeger op de avond zijn gegaan wist iemand te vertellen. Jos Gunneweg en Jos Noordanus zoeken het uit!

Het zou geen sporen hebben nagelaten in de archieven… misschien heeft de luisteraar, zoals Jeroen Kijk in de Vegte schreef, het alleen gedroomd? Misschien echter bracht het de luisteraar in een droomtoestand? Wat heel goed kan natuurlijk met die beeldschone tune van Rob Pronk, klavecimbel met kwintsprong en glisando loopjes in de fluit, maar wat toch wel even wat anders is. En wie was de presentator? Michiel de Ruijter? Of, gewoon de omroeper van dienst. Vincent Engelen, Klaas Samplonius? Lees verder…