The World's Leading
Pop & Jazz Orchestra

Winnaar van 3 Grammy Awards
17 Grammy Nominaties

Meer bij de MOre:

MOre:

MOre: is een uitgave van de Stichting Fonds Metropole Orkest en komt mede tot stand door de inbreng van diverse Vrienden. MOre: verschijnt in een oplage van 1200 stuks en wordt ieder kwartaal gratis toegestuurd of uitgedeeld aan Vrienden van het Metropole Orkest, bestuursleden, orkestleden en staf en andere belanghebbenden.

Voor suggesties, klachten, complimenten of andere opmerkingen: redactie@mo.nl

Bart van Lier (l) en Jos Gunneweg (r)

Enkele dagen na de Vriendendag (28 oktober) vindt u hier een verslag door Feike Klomp met foto’s van Rob Dekker.

Het Metropole Orkest en Snarky Puppy: één grote muzikale eenheid
Een impressie van de repetitie op 11 juli 2018 voor het NN North Sea Jazz Festival
Eva Bomans – Juli 2018 (MOre: jaargang 4, editie 3)

“Okay folks, counting from bar 1” Jules Buckley telt af, de eerste repetitie van het Metropole Orkest en Snarky Puppy is begonnen. ‘Thing of Gold’ wordt ingezet, van het album ‘groundUp’ uit 2012. De melodie wordt afwisselend ondersteund groovende blazers, bas en drums of lyrische strijkers, nu nog met clicktrack voor de strakke uitvoering. Er moet nog wel wat worden geschaafd en, heeft iedereen eigenlijk wel dezelfde partituur?! “Het intro is oké”, zegt Jules en door naar het volgende stuk. Het funky ‘Grown Folks’ komt van Snarky’s laatste album ‘Culcha Vulcha’ (2016). Het orkest heeft het nog niet eerder gespeeld en dus wordt er een paar keer onderbroken voor aanwijzingen en overleg. Band en orkest wisselen elkaar af, de muziek gaat van heel klein naar overweldigend symfonisch, van het karakteristieke geluid van de Minimoog naar de vette wah-wah van de bas, om te eindigen met een een overweldigende lage noot van de blazers. “Let’s change the last chord to mezzo-piano”, zegt Jules Buckley. “Aaahhhhh”, reageert het orkest teleurgesteld. Lees verder…

Amsterdam Dance Event 2018
In gesprek met twee hoofdrolspelers
Jolien Plat – Juli 2018 (MOre: jaargang 4, editie 3)

Colin Benders vierde jarenlang succes onder de naam Kyteman. Met zijn Kyteman Orchestra was hij te zien op alle mooie festivals en toerde hij jarenlang door Nederland en Europa. Sinds 2016 is Colin – nu onder eigen naam – geheel in beslag genomen door zijn modulaire synthesizers. In een telefoongesprek legt hij uit hoe het contact tot stand kwam en vertelt hij over zijn maakproces. Lees verder…

Jeroen Jansen, creative partner van Fourmation, over het concept ‘The Global Revolution of Dance’. Als een van de bedenkers van de show die het Metropole Orkest met Hardwell gaat opvoeren de juiste persoon om uit te wijden over de totstandkoming. Lees verder…

Allereerste Avond van de Jazzmuziek een succes!
Een impressie van het concert op vrijdag 12 januari 2018 in Carré
Jos Gunneweg – Maart 2018 (MOre: jaargang 4, editie 2)

De geheide succesformule van De Avond van de Filmmuziek: je hebt een muziekgenre dat zich uitstrekt over 80 – 100 jaar op het kruisvlak van symfonische en populaire muziek, je geeft daar een bloemlezing van ondersteund met authentieke filmbeelden, je hebt het Metropole Orkest en je zet daar een van tv bekende presentator en enkele populaire artiesten bij – is vertaald naar een ander muziekgenre: de jazz! Eveneens een natuurlijke muzikale biotoop voor het Metropole Orkest.

Dit was – voor het eerst – geprogrammeerd. Ook door producent Ewart van der Horst, directeur van PilotStudioNu niet in het Concertgebouw, maar in Theater Carré. Uitvoerend producer voor het Metropole Orkest was Robert Soomer.

Het mooie van deze formule is: het gaat om amusement en tegelijk om muzikaal erfgoed. Zowel de muziek als het beeldmateriaal. En hij slaat aan bij een groot publiek. Luisteren en kijken, zoals ook bij opera, is kennelijk toch een rijkere ervaring dan alleen luisteren.

Voor de jazzmuziek was dit idee van een bloemlezing nog niet eerder vertoond, zo sprak ook Trijntje Oosterhuisin DWDD waar zij een voorproefje mocht geven. Want waar hoor je ze nog, de stukken van Chet Baker, Miles Davis, Ella Fitzgerald, John Coltrane, Duke Ellington, Herbie Hancock. Lees verder…

Metro’s Midnight Music / Metro’s Music…
Opvolging Column Jeroen Kijk in de Vegte
Februari 2016 ( MOre: jaargang 2, editie 1)

Er was eens… een romantisch middernachtelijk radioprogramma door het Metropole Orkest dat ‘Metro’ s Midnight Music’ heette. Of nee, het heette ‘Metro’s Music’? Of misschien wel allebei? Want het zou wellicht van de midnight naar vroeger op de avond zijn gegaan wist iemand te vertellen. Jos Gunneweg en Jos Noordanus zoeken het uit!

Het zou geen sporen hebben nagelaten in de archieven… misschien heeft de luisteraar, zoals Jeroen Kijk in de Vegte schreef, het alleen gedroomd? Misschien echter bracht het de luisteraar in een droomtoestand? Wat heel goed kan natuurlijk met die beeldschone tune van Rob Pronk, klavecimbel met kwintsprong en glisando loopjes in de fluit, maar wat toch wel even wat anders is. En wie was de presentator? Michiel de Ruijter? Of, gewoon de omroeper van dienst. Vincent Engelen, Klaas Samplonius? Lees verder…