Program Richard Bona & Metropole Orkest
Op deze pagina vind je de setlist en bezetting van de concerten van Richard Bona en het Metropole Orkest, onder leiding van Vince Mendoza.
Scroll helemaal naar beneden voor een interview met Richard Bona in ons Vriendenblad de MOre:.
Setlist
Barcelona
Arrangement door Vince Mendoza
Engingilayè
Arrangement door Paul Anquez
Uprising of Kindness
Arrangement door Vicky Yang
Kalabancoro
Arrangement door Vince Mendoza
Mulema
Arrangement door Reinhold Schmölzer
Please Don’t Stop
Arrangement door Alcolris Sandoval
Break
Shiva Mantra
Arrangement door Vince Mendoza
Ponda
Arrangement door Tobias Becker
Bisso Baba
Arrangement door Nikola Kolodziejczyk
Suninga
Arrangement door Vince Mendoza
Kurumalete
Arrangement door Vince Mendoza
O Sen Sen Sen
Arrangement door Jörn Marcussen-Wulff
Line-up
METROPOLE ORKEST
o.l.v. Vince Mendoza
1e viool
Vera Laporeva
Jasper van Rosmalen
Sarah Koch
Denis Koenders
Pauline Terlouw
David Peijnenborgh
Danna Paternotte
Hieke Dam
2e viool
Merel Jonker
Willem Kok
Ruben Margarita
Robert Baba
Xaquín Carro Cribeiro
Herman van Haaren
Ian de Jong
Altviool
Norman Jansen
Mieke Honingh
Julia Jowett
Iris Schut
Isabella Petersen
Cello
Joel Siepmann
Emile Visser
Annie Tångberg
Jascha Albracht
Contrabas
Erik Winkelmann
Arend Liefkes
Harp
Beate Loonstra
Fluit
Mariël van den Bos
Janine Abbas
Hobo
Inge Ariessen
Saxofoon
Marc Scholten
Paul van der Feen
Leo Janssen
Sjoerd Dijkhuizen
David Kweksilber
Hoorn
Pieter Hunfeld
Trompet
Ray Bruinsma
Martijn de Laat
Nico Schepers
Rik Mol
Trombone
Peter Delannoye
Pablo Martinez
Jan Bastiani
Bastrombone
Martin van den Berg
Percussie
Eddy Koopman
Murk Jiskoot
Drums
Martijn Vink
Gitaar
Peter Tiehuis
Bas
Clemens van der Feen/ Aram Kersbergen
Piano/ toetsen
Hans Vroomans
RICHARD BONA & MO: “GOOD MUSIC”
CONCERTREEKS OM NAAR UIT TE KIJKEN
RICHARD BONA & MO: “GOOD MUSIC”
DOOR PIET HEMMINGA
Wat goed is komt regelmatig terug. Tijdens maar liefst zes concerten hernieuwen het Metropole Orkest (MO) en Richard Bona in september hun samenwerking. Vanuit New York laat de zanger/basgitarist weten enorm uit te kijken naar een volgende ontmoeting met Vince Mendoza en zijn orkest: “One of the best orchestras in the world”.
Voor Bona wordt het de vierde ontmoeting met het MO. In 2013 verleent hij zijn medewerking aan de “International Arrangers Workshop”. Drie jaar later is hij van de partij in de Royal Albert Hall in Londen. In 2022 gaat op Nieuwjaarsdag alleen zijn MO-concert in Keulen door. Drie Nederlandse concerten worden vanwege corona afgelast. Het aantal optredens verdubbelt dit najaar naar zes. Van Groningen tot Valkenburg, er is haast sprake van landelijke dekking. De oorspronkelijke Kameroener heeft er dit jaar alweer een concert in Nederland op zitten: “Ik heb al vaak in Paradiso gespeeld, in verschillende samenstellingen.” Tussen het concert in mei in Amsterdam en de MO-tournee in september staan bezoekjes aan Zuid-Afrika, Canada, de USA en Spanje op het programma. Terwijl later dit jaar Brazilië en Duitsland worden bezocht. In het verleden stond hij veelvuldig op het podium van North Sea Jazz.
Afrikaans wereldburger
De huidige wereldburger verloochent zijn roots niet. Nog steeds zijn er Afrikaanse invloeden in zijn muziek terug te horen. “Het is een onderdeel van mijn DNA, het is mijn basis en mijn achtergrond. De muziek werd me met de paplepel ingegoten. Mijn familie was één en al muzikaliteit. Mijn grootvader stond aan de basis van mijn muzikale opvoeding. Hij was mijn grote stimulator. Maar ook mijn vader en moeder waren muzikant. We maakten in onze familie geweldige muziek. Er was echter één nadeel. Om echt gehoord te worden moest ik naar Europa. In Paris was de kans veel groter om ontdekt te worden. En er waren meer mogelijkheden om met andere muzikanten muziek te maken.” Dat geldt in nog grotere mate voor New York. Als een van de muzikale ontmoetingen noemt Bona zijn samenwerking met Harry Belafonte. Slechts één voorbeeld uit een lange reeks namen van artiesten.
Repertoire
In tegenstelling tot zijn eigen concerten in een kleinere setting vindt hij dat er bij het MO sprake is van “teamwork”. Bona: “Zo bepaal ik niet alleen hoe het programma er uit gaat zien. Deze reeks kent het programma van Keulen vorig jaar als basis. Waarbij we deze keer waarschijnlijk beginnen met twee werken van het MO voordat ik het podium op ga komen. Maar Vince Mendoza heeft nog wel een paar ideeën om verder uit te werken. En ook de productie vanuit het MO heeft een stem. Vergeet niet, het is uniek om met zo’n symfonisch orkest samen te mogen werken. De arrangementen zijn prachtig. Het geeft veel plezier om hieraan te werken. En vergeet daarbij de invloed van het publiek ook niet!” Een breed deel van zijn oeuvre komt aan bod. Met één of twee tracks uit nagenoeg ieder album wat sinds 1995 van Richard Bona verschenen is.
Label-loos
Op de vraag welk album een concertganger moet beluisteren om goed voorbereid te zijn in september is hij vrij resoluut: “Listen to all of them.” Daar is overigens nog geen opname met het MO bij. Een project wat voor zover bekend ook niet op de planning staat. Een echt favoriet nummer durft hij niet aan te wijzen. “Ik zie mijn werk als mijn kinderen. Stel dat je er vijftig zou hebben, dan kan je toch geen favoriet aanwijzen? Ze hebben allemaal een apart plekje in je hart.” Ook durft hij geen specifiek label op zijn muziek te plakken. Zijn werk laat zich ondertussen dan ook steeds minder onder één noemer vangen. Wie gaat grasduinen op Spotify komt onder meer latin, flamingo en jazz tegen. Noem het maar Good Music, is zijn voorstel: “There is no right or wrong, find out what is good for you”. Label of niet, het wordt hoe dan ook een concertreeks om naar uit te kijken!