Met veel plezier kijken we terug op 2016, opnieuw een jaar met veel projecten waar we als Metropole Orkest enorm trots op zijn. Het was een jaar waarin er veel te vieren viel, er waren artistieke hoogtepunten, er was spanning rondom het voortbestaan… Maar bovenal hopen we dat we weer een groot en divers publiek hebben weten te vermaken en zien we ernaar uit dit in 2017 te blijven doen!
Een aantal orkestleden, onze chef-dirigent Jules Buckley en de in 2017 aftredend directeur Marc Altink vertellen over hun persoonlijke hoogtepunten.
In 2016 hebben we met verschillende partners verder gebouwd aan onze educatieve activiteiten. Zo was er het nieuwe initiatief ‘Jong Metropole’, een samenwerking met het Nationaal Jeugd Orkest en het Nationaal Jeugd Jazz Orkest (ondersteund door Prins Bernhard Cultuurfonds en Keep an Eye Foundation) met als doel jonge, getalenteerde musici uit de klassieke en de lichte muziek voor te bereiden op een professionele carrière. De talenten volgden in de zomer diverse workshops en kregen de kans op te treden op bijzondere plaatsen. Ook werd de leerlijn ‘Metropole op School’ uitgebreid en vonden er weer diverse projecten plaats in het kader van de Metropole Academy. Directeur Marc Altink: “We vinden educatie heel belangrijk en zijn blij dat we in samenwerking met Young Crowds bij kunnen dragen aan meer muziek in de klas. Waanzinnig dat inmiddels al meer dan 100.000 kinderen in het primair onderwijs gebruik maken van Metropole op School! Maar ook op het vlak van talentontwikkeling nemen we onze verantwoordelijkheid. De MO Academy blijft onverminderd populair onder conservatoriumstudenten en met hulp van fondsen kunnen we deze projecten ook in 2017 blijven organiseren.”
Hét hoogtepunt van 2016 was natuurlijk het winnen van de Grammy met Snarky Puppy voor ‘Sylva’. Een erkenning voor al het werk dat het orkest na bezuinigingen en de verzelfstandiging onder leiding van Jules Buckley heeft verricht. Jules en Snarky Puppy waren op 15 februari bij de uitreiking in Los Angeles en mochten de prijs in ontvangst nemen terwijl orkestleden, staf en vrienden in Hilversum via een livestream meekeken. De uitbarsting van geluk was de volgende ochtend in het journaal terug te zien. De organisatie van het North Sea Jazz Festival bracht de groepen in de zomer weer bij elkaar op Nederlandse bodem. Jules Buckley: “That concert was the culmination of a huge journey for the talented folk of Snarky Puppy and ourselves. The audience was electric and I will remember this performance for many years to come.”
Ray Bruinsma (trompet) noemt de Avond van de Filmmuziek in maart als een van zijn persoonlijke hoogtepunten. “Een van de leukste concerten in 2016 omdat John Williams echt een van mijn helden is. Trompet spelen in zijn muziek is erg dankbaar.”
Voor dit project werd het MO uitgebreid met extra instrumenten. Meer hoorns, fagotten, een tuba en natuurlijk extra strijkers. Een mooie aanleiding om een aantal strijkers van de Metropole Academy de kans te geven zich te laten horen op een van de mooiste podia van Nederland. In maart 2017 mogen we opnieuw in uitgebreide bezetting meewerken aan de vierde editie van de Avond van de Filmmuziek.
Eind juni ontvingen we na de Grammy nóg een belangrijke muziekprijs. De Edison Stichting kende het orkest in het jubileumjaar de Edison Jazz/World Oeuvreprijs toe: Een bijzondere eer. De prijs werd in ontvangst genomen door Vince Mendoza tijdens de Edison Jazz/World Awards in Rotterdam.
Ook in het najaar was er een hoop leuks te beleven. Voor het orkest was oktober een maand van ‘eerste keren’. Voor het eerst werden we uitgenodigd door het Amsterdam Dance Event. In een uitverkochte Melkweg luisterde een jong publiek aandachtig naar orkestrale dance van Henrik Schwarz.
Tien dagen later stond er weer iets totaal anders op het programma, de concerten met Kovacs in Hilversum en Carré. Vooral het concert in Hilversum was spannend. Voor het eerst organiseerden wij zelf een concert onder de noemer ‘Metropole Sessions’. In intieme setting in studio 5 van onze thuisbasis (Muziekcentrum van de Omroep) kon het publiek tussen of achter het orkest zitten en de muziek zo letterlijk van een andere kant ervaren. De reacties van het publiek waren zo positief dat we volgend jaar zeker opnieuw een concert in deze setting gaan organiseren. In de loop van januari gaan we nog een aantal nummers van deze avond delen op ons youtube kanaal.
en draag bij aan educatieve projecten en aan het behoud van Nederlands erfgoed.