The World's Leading
Pop & Jazz Orchestra

Winnaar van 4 Grammy Awards
24 Grammy Nominaties

Londen blog 2: boys and their toys

In de voorbereiding op het optreden bij de Proms was een van de uitdagingen het vertalen van de originele tracks naar orkestrale versies. Om het ‘vette’ geluid te kunnen benaderen heeft Aram (bas) een nieuw speeltje. Een Moog Sub 37, volgens Google een ‘mono/duophonic hybrid subtractive synthesizer’. Ik houd het op een mooi uitziend instrument (met belachelijke veel druk- en draaiknopjes) waar een lekker vuig geluid uitkomt. Ook Eddy (percussie) heeft wat nieuws. Hij vertelt me dat het officieel een hoorn heet, maar dat dekt niet de lading. Het klinkt als een loeiend luchtalarm en dat is voor het Metropole Orkest toch wel een primeur. Er is meer nieuw. De ritmesectie plus percussie bestaat voor woensdag niet uit 6 man, maar uit 8. Synthesizer-specialist Alex Benett is al sinds vrijdag van de partij en bij de eerste repetitie in Londen sloot ook John Blease aan. Hij ondersteunt de percussie en start ook de samples in.

Om tegenwicht te bieden aan al dit ritmisch geweld, is de rest van het orkest ook groter. Metropole Orkest Plus. Bij een symfonisch grime-programma mag de tuba natuurlijk niet ontbreken. Er is een extra hoorn, extra contrabas, extra cello en extra altviool. De eerste violen hebben 4 extra collega’s en bij de tweede violen zit ook een mannetje meer. Inclusief staf en Jules zijn we hier dus met 68 mensen en iedereen zit op tijd in de bus en op tijd op zijn of haar stoel. Een bijzonder programma vraagt om een bijzondere aanpak. Gelukkig is juist dát een van de specialiteiten van het Metropole Orkest. Geen productie is hetzelfde en iedereen doet zijn stinkende best om elke uitdaging aan te pakken.

Onze collega’s van productie Sophie, Floor en Nathaly hebben in de voorbereiding aan alles gedacht. Bij aankomst bij Imperial College, waar we basic maar nette kamers hebben, kan de bagage in een afgesloten ruimte terwijl wij lunchen. Na de lunch is het tijd om de kamersleutels op te halen en kunnen we nog even ons eigen plan trekken. Een aantal doen een powernap, anderen maken een ommetje in de buurt. Hein, Jan en Dirk zijn dan al richting de repetitielocatie om te helpen met de opbouw. De BBC heeft een ruimte voor ons geregeld in de Maida Vale Studios. Minder beroemd dan de Abbey Road Studios, maar ook een plek waar menig legendarisch artiest heeft opgenomen. Van 1967 tot 2004 werden hier bijvoorbeeld de ‘John Peel Sessions’ opgenomen. Wij zitten geheel toevallig net als in Hilversum in studio 3 van het complex.

Hoewel bij deze avondsessie rappers Wretch32 en Lethal Bizzle al met het orkest repeteren, bewaar ik de kennismaking met deze heren en de andere solisten voor het volgende blog. Al kan het natuurlijk geen kwaad om al wat te luisteren bij deze blog te voegen ;).

Jolien Plat, medewerker marketing