The World's Leading
Pop & Jazz Orchestra

Winnaar van 3 Grammy Awards
17 Grammy Nominaties

Metropole terugblik 2016

Photo: BBC/Mark Allan

Met veel plezier kijken we terug op 2016, opnieuw een jaar met veel projecten waar we als Metropole Orkest enorm trots op zijn. Het was een jaar waarin er veel te vieren viel, er waren artistieke hoogtepunten, er was spanning rondom het voortbestaan… Maar bovenal hopen we dat we weer een groot en divers publiek hebben weten te vermaken en zien we ernaar uit dit in 2017 te blijven doen! 

Een aantal orkestleden, onze chef-dirigent Jules Buckley en de in 2017 aftredend directeur Marc Altink vertellen over hun persoonlijke hoogtepunten.

In 2016 hebben we met verschillende partners verder gebouwd aan onze educatieve activiteiten. Zo was er het nieuwe initiatief  ‘Jong Metropole’, een samenwerking met het Nationaal Jeugd Orkest en het Nationaal Jeugd Jazz Orkest (ondersteund door  Prins Bernhard Cultuurfonds en Keep an Eye Foundation) met als doel jonge, getalenteerde musici uit de klassieke en de lichte muziek voor te bereiden op een professionele carrière. De talenten volgden in de zomer diverse workshops en kregen de kans op te treden op bijzondere plaatsen. Ook werd de leerlijn ‘Metropole op School’ uitgebreid en vonden er weer diverse projecten plaats in het kader van de Metropole Academy. Directeur Marc Altink: “We vinden educatie heel belangrijk en zijn blij dat we in samenwerking met Young Crowds bij kunnen dragen aan meer muziek in de klas. Waanzinnig dat inmiddels al meer dan 100.000 kinderen in het primair onderwijs gebruik maken van Metropole op School! Maar ook op het vlak van talentontwikkeling nemen we onze verantwoordelijkheid. De MO Academy blijft onverminderd populair onder conservatoriumstudenten en met hulp van fondsen kunnen we deze projecten ook in 2017 blijven organiseren.”

De eerste concerten in 2016 waren die met multitalenten Reinier Baas en Ben van Gelder. Sjoerd Dijkhuizen, wie al jaren meespeelt met het Metropole Orkest en per 1 januari officieel deel gaat uitmaken van de saxsectie, heeft goede herinneringen aan dit project. “Een hele fijne samenwerking met twee goede Nederlandse jazzmusici. Ze hebben allebei een echte eigen ‘sound’.”

Het concert in het Westergastheater werd opgenomen en is volledig te bekijken en beluisteren via de MO app voor iOS en Android. In april 2017 speelt het orkest opnieuw met Baas en Van Gelder tijdens het Transition Festival in Utrecht.

Hét hoogtepunt van 2016 was natuurlijk het winnen van de Grammy met Snarky Puppy voor ‘Sylva’. Een erkenning voor al het werk dat het orkest na bezuinigingen en de verzelfstandiging onder leiding van Jules Buckley heeft verricht. Jules en Snarky Puppy waren op 15 februari bij de uitreiking in Los Angeles en mochten de prijs in ontvangst nemen terwijl orkestleden, staf en vrienden in Hilversum via een livestream meekeken. De uitbarsting van geluk was de volgende ochtend in het journaal terug te zien. De organisatie van het North Sea Jazz Festival bracht de groepen in de zomer weer bij elkaar op Nederlandse bodem. Jules Buckley: “That concert was the culmination of a huge journey for the talented folk of Snarky Puppy and ourselves. The audience was electric and I will remember this performance for many years to come.”

In maart kwam de Amerikaanse zangeres Cécile McLorin Salvant naar Nederland. Wie hier niet bij was heeft iets bijzonders gemist. Altvioliste Julia Jowett: “Cécile is een ster en met onze honorair dirigent Vince Mendoza en het Metropole Orkest stonden er dus 3 Grammy winnaars op een podium!”. Ook Max Boeree (sax) kijkt er met veel plezier op terug. “Bij het concert in Hilversum viel alles samen, het orkest in topvorm, mooie studio, geweldige soliste en fantastische arrangementen van Vince.”

Het concert in Hilversum is opgenomen. We hopen toestemming te krijgen deze opnames in 2017 opnieuw te streamen via de MO app.

Ray Bruinsma (trompet) noemt de Avond van de Filmmuziek in maart als een van zijn persoonlijke hoogtepunten. “Een van de leukste concerten in 2016 omdat John Williams echt een van mijn helden is. Trompet spelen in zijn muziek is erg dankbaar.”  

Voor dit project werd het MO uitgebreid met extra instrumenten. Meer hoorns, fagotten, een tuba en natuurlijk extra strijkers. Een mooie aanleiding om een aantal strijkers van de Metropole Academy de kans te geven zich te laten horen op een van de mooiste podia van Nederland. In maart 2017 mogen we opnieuw in uitgebreide bezetting meewerken aan de vierde editie van de Avond van de Filmmuziek.

De maand april stond volledig in het teken van de landelijke theatertournee met Brigitte Kaandorp. In 17 plaatsen door het hele land liet het orkest aan de hand van Kaandorp zijn veelzijdigheid horen. Op komische wijze stelde de cabaretière de orkestleden voor en ging ze de strijd met Jules aan voor de controle over het orkest. Het programma bevatte muziek uit het verleden en heden van het orkest en Jules Buckley liet horen dat hij vroeger ‘wedding singer’ was. Maar het favorieten nummer van Joke Schonewille (harp) is toch het hilarisch zwartgallige ‘Zwaar Leven’. “De harp heeft daarin natuurlijk een grote rol maar het is door eerdere samenwerkingen met Brigitte ook een lijflied geworden, hahaha. Bij tegenslag zing je het uit volle borst en word je eigenlijk meteen weer vrolijk.”

Eind juni ontvingen we na de Grammy nóg een belangrijke muziekprijs. De Edison Stichting kende het orkest in het jubileumjaar de Edison Jazz/World Oeuvreprijs toe: Een bijzondere eer. De prijs werd in ontvangst genomen door Vince Mendoza tijdens de Edison Jazz/World Awards in Rotterdam.

Het meest memorabele concert van 2016 is voor velen de Quincy Jones Prom. Hoe vaak krijg je de kans een levende legende te eren en dan ook nog in de prachtige Royal Albert Hall?! Jules stond aan de wieg van het programma en heeft vele maanden met de BBC en het productiebedrijf van Quincy Jones gewerkt aan deze ene avond. “A dream for the orchestra, and for me, to be given the chance to celebrate this incredible music in all its diversity. That night I truly felt that we made some kind of history together. The recognition of Q for the orchestra’s work gave us all such a lift.”

Zowel Joke Schonewille als Ray Bruinsma noemen een compositie van de jonge Jacob Collier als hoogtepunt van die avond. Joke: “Iedereen was heel geconcentreerd, iedere noot had betekenis, het publiek was muisstil, het was een magisch moment. Ik krijg nog steeds kippenvel als ik daar aan terugdenk.”

Ook in het najaar was er een hoop leuks te beleven. Voor het orkest was oktober een maand van ‘eerste keren’. Voor het eerst werden we uitgenodigd door het Amsterdam Dance Event. In een uitverkochte Melkweg luisterde een jong publiek aandachtig naar orkestrale dance van Henrik Schwarz.

Tien dagen later stond er weer iets totaal anders op het programma, de concerten met Kovacs in Hilversum en Carré. Vooral het concert in Hilversum was spannend. Voor het eerst organiseerden wij zelf een concert onder de noemer ‘Metropole Sessions’. In intieme setting in studio 5 van onze thuisbasis (Muziekcentrum van de Omroep) kon het publiek tussen of achter het orkest zitten en de muziek zo letterlijk van een andere kant ervaren. De reacties van het publiek waren zo positief dat we volgend jaar zeker opnieuw een concert in deze setting gaan organiseren. In de loop van januari gaan we nog een aantal nummers van deze avond delen op ons youtube kanaal.

Een laatste project dat we graag uitlichten is de bijzondere samenwerking met Hollie McNish: ‘Poetry versus Orchestra’. Haar maatschappijkritische, politieke, emotionele gedichten in een krachtig spoken word performance worden op bijzondere manier aangevuld door de muziek van het Metropole. In oktober brachten we deze muziek en gedichten op ons eigen label uit. Het is een mooi boekje geworden met mooi artwork van ontwerper Martin Pyper. Hij maakte ook de stop-motion video bij ‘Mathematics’.

In november kreeg het orkest, in kleine bezetting, de kans om ‘Poetry versus Orchestra’ te presenteren in Londen. Isabella Petersen (altviool) was erbij: Een bewijs dat experiment succesvol kan zijn: een super enthousiaste, overvolle zaal jonge mensen.”

‘Poetry versus Orchestra’ is te koop via onze eigen webshop. Snelle bestellers ontvangen een door Hollie en Jules gesigneerd exemplaar!