The World's Leading
Pop & Jazz Orchestra

Winnaar van 3 Grammy Awards
17 Grammy Nominaties

MO bij Musikfest Bremen 2018

Foto: Nikolai Wolff
Foto: Nikolai Wolff

Voor het zesde jaar op rij was het Metropole Orkest afgelopen weekend te zien bij Musikfest Bremen. In voorgaande jaren bracht het orkest al bijzondere gasten naar Bremen (en satellietlocaties in de regio). Kurt Elling, Dee Dee Bridgewater, Laura Mvula, Gregory Porter, Gonzalo Rubalcaba, Lalah Hathaway, Ibrahim Maalouf, Joshua Redman, Snarky Puppy en Christian Scott & Rik Mol – steeds onder leiding van Jules Buckley. Reden voor Musikfest Bremen om het orkest en Jules te onderscheiden met de Bremer Musikfest-Preis en het orkest uit te nodigen voor twee bijzondere shows.

Op zaterdag 8 september was er de spectaculaire ‘double-bill’ met Bokanté en Jacob Collier. Het optreden met wereldmuziek-supergroep Bokanté van bandleider Michael League (Snarky Puppy) was een wereldpremière. Het album ‘What Heat’ komt op 29 september uit en het orkest doet samen met Bokanté vanaf die datum vijf steden in Nederland aan: Eindhoven (29 sept), Groningen (30 sept), Amsterdam (1 okt), Heerlen (2 okt) en Utrecht (3 okt). Online magazine Written in Music was er in Bremen bij en schreef: “Een concert waar muzikaal zoveel gebeurt als op deze avond overkomt je maar heel erg weinig. Niet alleen de songs, de performance maar juist ook die hemelse arrangementen die in de handen van het muzikanten van het zoals altijd geweldig spelende Metropole Orkest de meesterlijke bewerkingen meekrijgen is een feest voor de oren. Er gebeurt muzikaal zo ontzettend veel dat je na de eerste songs al verlangt dit concert zo nog een keer mee te maken. Zorg dat je op tijd kaarten voor deze optredens boekt want dit zijn concerten die je echt niet mag missen.”

Een dag later reisde de MO Big Band door naar Papenburg voor een reprise van de fijne concerten die de bigband in Nederland speelde met zangeres China Moses. De Osnabrücker Zeitung wist het volgende te melden: “Lachen, dansen, klappen, alles is toegestaan, moedigde Moses het publiek aan. En er was ook veel applaus voor de geslaagde solo’s. De jazzzangeres leefde haar liedjes met een stem die soms keelachtig klonk, soms juichend, soms vol waanzin en diepe pijn, en soms van het grote geluk van de vervulde liefde.”